Er du en kodeknuser? Møt oss på NDC denne uken

For 10. året på rad er det tid for NDC i Oslo Spektrum denne uken. Dette er en av Europas største konferanser for utviklere, som holdes årlig blant annet i Oslo, Sydney og London. Konferansen går over 5 dager, hvorav de 2 første går til work-shops, og resten til konferanser med foredrag og mingling i utstillingsområdet. Systek er selvfølgelig tilstede som sponsor med egen stand og gøyal aktivitet.

Retrospill

I år har vi utviklet et eget spill som vekker både konkurranseinstinktet og nostalgi. Det er konsulentene Hans Børge Pedersen, Mikael Rino Solstad og Karl Jørgen Overå, som til daglig jobber som systemutviklere og frontendutviklere hos Politiet og TechnipFMC, som har designet og laget spillet «Kodeknus». Spillet er i en pixelert 2D-verden hvor vi følger en utvikler der målet er å knuse flest mulig feilkodinger innen en makstid på 60 sekunder.

Den korte tiden ligger som en stressfaktor i det du raskt må finne fram den riktige hammeren for å knuse feilkodene som indikeres med en rød understrek. Kodefeilene er knyttet til Flow og ESLint, noe mange som driver med moderne webutvikling kan kjenne igjen.

Se en liten demo av spillet her:

Kodeknus-spill NDC

“Vi bestemte oss for spilltemaet fordi vi ønsket å lage noe utviklere kunne relatere seg til, og har forsøkt å gjenspeile dette i designet av verden. Vi ønsket også en enkel spillmekanikk det var lett å sette seg inn i på ett minutt», sier Mikael.

Konsulentene setter sitt preg på standen

Ved å delta på arrangementer som NDC ønsker man å komme i kontakt med så mange deltakere som mulig. Konsulentene var tidlig klar på hva som treffer deltakerne: spill er noe de fleste synes er gøy, og det er fin måte å engasjere folk på. De tok fatt i oppgaven og fikk frihet til å utforme Systek sin tilstedeværelse på arrangementet.

“Det har vært en lærerik prosess samtidig som det var gøy å utvikle spillet. Vi synes det er kult at Systek gir oss “frie tøyler” og tillit til å sette vårt preg på standen”, sier konsulentene.

Lærte seg ny spillmotor

I Systek er kompetanseutvikling et klart fokus, og konsulentene oppmuntres til å ta i bruk ny teknologi og å finne gode løsninger sammen. Spillet er utviklet i Godot, en open-source spillmotor. Det eksporteres til WebAssembly, og kjøres i en web app som også viser highscores i sanntid. Fordeler med å ta i bruk Godot er at det er enkelt å komme i gang, og det er godt dokumentert. I tillegg finner man mye bra læringsmateriell på internett. Godot har et stort og aktivt community blant annet på IRC, Discord og Reddit.

Kom og prøv spillet – vinn egen spillkonsoll!

Standen vil være lett gjenkjennbar med Systek-logo i 2D effekt og gøyal bakvegg som matcher spillet. Med oss på stand har vi også selve «Kodeknuseren» i helfigur! Her kan alle som spiller ta bilde av seg selv som «Kodeknuseren» og få med seg en kul t-skjorte som takk for deltakelsen. Men ingen konkurranse uten en vinner og premiering! Vi trekker nemlig én vinner hver dag i utstillerperioden, hvor premien er Nintendo Classic Mini SNES spillkonsoll.

Kom innom standen vår på NDC og hils på konsulentene og mange flere Systekere. Vi lover god stemning!

 

 

Les mer om NDC og kjøp billetter her

Lyst til å jobbe hos oss?

Del på sosiale medier: